14 januar 2013

De Koninck - Belgisk Ale fra 50 Øl

De Koninck bryggeriet ligger i Antwerpen, og er, som Berthelsen fortæller i 50 Øl Du Skal Smage Før Du Dør, byens stolthed. Bryggeriet, hvis navn ikke hentyder til en konge men derimod var navnet på dets grundlægger, blev i 2010 solgt til Duvel Mortgaart, som laver den skønne klassiske øl Duvel. Dette familieejede bryggeri har ladet De Koninck fortsætte som et selvstændigt datterselskab.

De Koninck
De Koninck er en gylden Ale på 5,2% alc, med et tæt flødefarvet skum. Den sælges i en halvkedelig lille 25 cl flaske, hvis eneste positive side er at den ser gammeldags ud, og den kan desværre værre lidt svær at opstøve i Danmark. Jeg havde denne flaske med hjem fra min tur til Belgien i september, så det var ved at være på tide at få den drukket.
Aromaen er ganske god, men gør ikke så meget væsen af sig. Der er duft af malt, lidt bitterhed, og en lille smule frugt. Jeg synes derimod at smagen er utroligt god af sådan en lille Ale, for der er en smag af malt, lidt bitterhed, og en ret frugt agtig smag med en lidt sjov syrlighed. Det giver en dejlig rund smag, som ikke er særlig kraftig, men sammen med en lang frugtig eftersmag giver en dejligt letdrikkelig og forfriskende øl. Der er en god sødme i øllen, men den spiller fint sammen med bitterheden og syrligheden, og giver en rigtig god smagfuld mundfornemmelse.
Jeg synes at De Koninck er en overraskende dejlig øl, med en fint balanceret og frisk Ale smag, og jeg gav den en karakter på 8/10.

Ligesom andre af øllene i 50 Øl ser De Koninck ikke specielt spændende ud, men smager faktisk rigtigt godt. Man skal ikke lade sig narre af indpakningen, for nogen gange kan man blive positivt overrasket.

3 kommentarer:

  1. Jeg elsker dette ølet men har ikke funnet en butikk som selger det. Hvor i Danmark kan man kjøpe de Koninck?

    På forhånd takk.

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Krisztián
      De Konick kan man være heldig at finde i special-ølforretninger som BarleyWine eller Fish & Beer, eller måske i store supermarkeder med en god ølafdeling, fx Kvickly.
      Vh,

      Slet
    2. Hej
      Jeg har lige set at man kan købe den i frokostcaféen Thirion på Prinsessegade i København.
      http://www.thirion.dk/

      Vh,

      Slet